fredag 10 december 2010

KOL på resa

I dag är det den 10 december och bara en kort tid kvar till jul. I år blir det en annorlunda jul på flera vis. Jag tänker inte ta hand om allt som jag gjort tidigare. Jag kommer att bistå med en del resten får mina gäster ta med sig. Har nu varit i Stockholm på styrelsemöte och sedan har vi haft möte i stadge kommitteen dagen efter. Med hjälp av taxi så gick det bra att ta sig från kansli till hotell och även till flyget. Men jag orkar inte gå någonting just nu, kanske beror det på att jag bär på infektioner. Rosfebern och urinvägsinfektionen bryter nog ner mina krafter alldeles. Vädret i stan var väl inte heller så bra för mig, men det var mycket vackert med solhalo och regnbåge. Ett naturfenomen beroende på iskristaller. Det var råkallt och blåste småspik kunde inte själv ta mig ut till planet utan en stackars tjej fick skjutsa mig i rullstol i snömodden. Medan jag å alla vis försökte täcka munnen så jag kunde få någon luft. De här gången hade jag tur för flicka i incheckningsdisken förstod att jag hade KOL i bland är det motvilliga om man inte beställt i förväg. Men hennes mamma hade samma sak så hon visste precis hur jag hade det och hjälpte gärna till. Många stirrar på en när man måste ha hjälp för jag ser ju inte sjuk ut, önskar ibland att det satt en lapp på mig som talade om att jag är sjuk. Det är jobbigt med sjukdomen och det blir inte bättre av att folk fördömer en dessutom. Måste nog snart gå och höra om det kommit någon annan medicin som kan hjälpa lite bättre. Jag får se hur det går nästa gång man skall ut och lufta på sig.

1 kommentar:

Gunilla Dahl sa...

Jag har en mask som jag håller i handen så den syns inte så mycket. Har haft den i flera år, men nu tycker jag att den blivit sämre. Fast när jag tänker efter är det nog bara jag som blivit sämre! Jag har mött många taxichaufförer (färdtjänsten) som har visat står förståelse, oftast för de har någon anhörig som har KOL, och då är det verkligen inget problem att få hjälp.
Men du, visst är det väl ändå skönt att vi inte ser sjuka ut! I alla fall inte så länge vi är stilla och inomhus!!! /Stor kram