fredag 8 oktober 2010

Livets spel

Nu har jag varit pensionär 23 år blev det tidigt p.g.a. sjukdom. Men jag har aldrig haft så mycket arbete som nu. Förr arbetade jag för min lön och hann med att vara scoutledare på flera nivåer, ordförande i kåren och i kören. Men som regel höll jag till på hammaplan. Nu flackar jag och far hit och dit med olika uppgifter, är hemma då och då. Försöker då hinna med att röja upp hemma och träffa min familj eller åtminstone ringa och prata med dem.
Tänk om alla som räds för pensionen kunde ta ett förtroendeuppdrag, märk väl jag skrev ett, i någon ideell förening. Lönen är noll men tänk vad det ger tillbaka av glädje och vänskap.
Själv arbetar jag för Hjärt och Lungsjukas Riksförbund och en del för Hjärt och Lungsjukas Länsförening Västra Götaland. inom vår organisation finns c;a 160 lokalföreningar som välkomnar alla. Hjärt elller Lungsjuk, anhörig eller stödjande som vill arbeta för vår sak. Vi står på tre ben Opinionsbildning, Hjärt-lungskola och trygghet stöd och gemenskap. Är politiskt och religiöst obundna. Har du någon som tycker livet är tråkigt, har inget att göra. Tipsa om hur många som behöver en hjälpande hand.

1 kommentar:

Gunilla Dahl sa...

Jag brukar ibland säga att "är jag inte pensionär". Men jag har valt själv att ha mina uppdrag och även om det ibland kan bli lite väl mycket, så är det värt lite trötthet ibland. Mitt senaste uppdrag är som ersättare i kulturnämnden i Stockholms läns landsting. Ska bli spännande. /Största kramen från Gunilla