torsdag 8 juli 2010

Vad är KOL

I dag har mellan 500-700 000 människor i Sverige KOL, Kroniskt Obstruktiv Lungsjukdom. Att siffrorna inte är mer exakta beror på att många som är i ett tidigt stadium , inte vet om att de är sjuka. Det är en sjukdom som smyger sig på. Man märker en större andfåddhet, och ofta skyller man på dålig kondition eller att man blivit"gammal". Efter att ha haft besvär en ång tid kommer man ev. på att det beror på rökningen. Är man fortfarande rökare så slutar man med det och blir inte bättre ändå. Man går då till Vårdcentralen aller likande och tar ett spirometriprov(lungfunktionstest) och därefter kan man få en diagnos. 90-95% som har sjukdomen är rökare eller före detta rökare. När det gäller de c:a 10% som inte rökt beror det ofta på miljöfaktorer.
KOL påverkar förmågan att kllara det dagliga livet, ju svårare KOL man har desto svårare blir det att klara sig själv. Att dammsuga är en heldagssysselsättning för man behöver många pauser. Bädda sängen, handla för att inte tala om att duscha är för oss mycket arbetsamt. I en Doktorsavhandling av Gun Faager på Toraxkliniken, Karolinska universitetssjukhuset Solna, beskriver en patient sin sjukdom ch precis så är det när lunfunktionen minskat betydligt.

"När jag inte rör mig känner jag mig frisk, om jag rör mig känner jag mig sjuk, men hur kan jag existera utan att röra mig?"

Gå gärna in på www.drakkvinnan.se där kan du läsa mer om sjukdomen.
Återkommer nästa gång med följder av sjukdomen.

Inga kommentarer: