fredag 20 augusti 2010

Utbildning i basal HLR

Hjärt och Lungsjukas Rikförbund vill att så många som möjligt lär sig hjärt-lungräddning. Man undervisar i Basal HLR, vilket innebär att alla får en inblick i hur en automatisk hjärtstartare funerar. En s.k. defibrillator. Vill man lära sig lite mera så kan man gå fortsättningskurser och då lära sig D-HLR då får man en större inblick i hur man skall göra.
Men det huvudsakliga är att kunna HLR, kan man inte det har man ingen användning för en hjärtstartare heller. Vi uppmanar all att gå kurser, klarar man inte av att ge kompressioner, kanske har dåliga knän eller höfter, så kan man tala om för andra hur de skall göra. Alla bör ha varit med på en utbildning så vi kan rädda flera som drabbas av hjärtstopp.
Tore öberg och jag har utbildat flera ABF-avdelningar och deras anstälda inom vårt län. Vi skall också utbilda ABF.s distrikspersonl inom snar framtid.
Under utbildningen så får de veta lite mer om vårt förbund. Senast nu så frågade jag hur många som visste skillnaden på vårt förbund och Hjärt-lungfonden. Det var inte många som kände till det. Hjärt-Lungfonden är en insamlingsorganisation och Hjärt -och Lungsjukas Riksförbund är en patientorganisation, det bör vi pränta in i folks medvetande. Vi kompletterar varandra, men vi har olika inriktningar när det gäller insamlade medel. Det är bra om våra egna medlemmar vet skillnaden och eftersom vi är en medlemsorganisation inom ABF så bör de också få veta det. Som ni ser så blandar vi in lite information samtidigt som vi lär ut HLR. Vi går efter Svenska HLR-rådets intentioner när vi utbildar och vi skall följa dem tills det kommer nya. Hoppas ni tar vara på möjligheterna att få och ge utbildning i HLR. /Birgitta

1 kommentar:

Gunilla Dahl sa...

För ganska många år sedan gick jag en kurs i hjärt- och lungräddning genom min arbetsgivare. Det var innan hjärtstarter fanns tillgängligt som det gör idag. Förstår inte vad jag tänkte på när jag anmälde mig till kursen. När jag skulle blåsa in luft i dockan hände ingenting, absolut ingenting! Redan då hade jag ju dålig lungkapacitet. Men jag var en hejare på att "pressa på bröstkorgen"!

Det finns faktiskt dom som tror att dom är medlemmar hos oss, när dom i själva verket är medlemmar hos Hjärt- och lungfonden! Har faktiskt träffat flera. /Kram